sunnuntai 2. elokuuta 2015

Perhoskedolla

 Juuri kun luulin, että olen esitellyt jo kaikki tänä kesänä kuvaamani päiväperhoset, lentelikin eilen niityllä uudenlainen perhonen. Nyt riemastuin todella, sillä tällaista en ollut ikinä ennen nähnyt. Se on ketokultasiipi.
Ketokultasiipi koiras.
Ja kuten asiaan kuuluu, naaras on "rumempi". Luulin ensin sitä joksikin sinisiiveksi.
 Ketokultasiipi nurjalta.

Samalla niityllä lenteli monia muitakin, mm. näitä:
 Loistokultasiipi koiras.
Ja hänen puolisonsa loistokultasiipi naaras. Nämä loistokultasiivet alkoivat paritella, mutta juuri kun meinasin näpsäistä kuvan, ne putosivat heinien sekaan näkymättömiin. Minun ei sallita nähdä sellaista.
Yritin saada kuvaa niityn kukkaloistosta, mutta näköjään senkin kuvaaminen on minulle haasteellista. Aika iso alue metsän vieressä, tosi paljon monenlaisia niittykukkia.

ketokultasiipi, loistokultasiipi

3 kommenttia:

Anneli A kirjoitti...

Onpas kaunis tuo ketokultasiipi. Mukavaa sunnuntaita!

nainen.kuvastimessa kirjoitti...

Olet nähnyt todella monia eri perhosia! Ja kuviinkin niitä saanut.

Kirlah kirjoitti...

Anneli: kultasiivet ovat niin värikkäitä, että ovat suosikkejani.

nainen kuvastimessa: Minusta tuntuu, että olen nähnyt tänä kesänä kaikki lajit, joista minulla on ainakin joskus saatu kuvakin. Ja muutama laji on tullut uusiakin. Mutta nokkosperhosta vain en ole nähnyt kahteen-kolmeen vuoteen.