maanantai 8. lokakuuta 2012

Minulle ainutlaatuisia

Kun eilen näin punarintoja ja laitoin niistä tänne kuviakin, muistin, että eipäs ole sattunut näkymään sinirintoja muuttomatkalla. Ne eivät pesi näillä seuduin, mutta vuosi sitten lintujen muuttomatkalla Lapista etelään ne olivat tulleet ruokailemaan meidän puutarhaan, ja satuin vahingossa kuvaamaan niitäkin.
 Viime vuonna syyskuun puolivälissä kävi niin, että kun kuvailin punarintoja, oli kameraan tarttunut myös oudonvärisiä lintuja. En ollut koskaan ennen nähnyt sinirintoja, joten ihmettelin kovin lintujen väriä tietokoneelta katsoessani. Ja totta tosiaan, olin kuvannut tietämättäni myös sinirintoja.
Vaikka olen tästä kirjoittanut silloin toisessakin blogissani, en malttanut olla laittamatta näitä kuvia talteen tänne luontobloginkin puolelle, koska tämä oli itselleni ainutlaatuinen tapahtuma. Tuota pariminuuttista kuvaushetkeä lukuun ottamatta en ole koskaan muulloin nähnyt kyseisiä lintuja.

sinirinta

2 kommenttia:

Terttumarja kirjoitti...

Sinirintahan on Lapin maakuntalintu.
Ehkä se esiintyy pohjoisempana Suomea suuremmassa määrin.
En minäkään ole sinirintaa koskaan nähnyt, en ainakaan ole tunnistanut.

Kirlah kirjoitti...

Rosina: Tuon Lapin maakuntalinnun olin unohtanut, mikäli olen sitä koskaan tiennytkään.

Etelä-Savon maakuntalintu on kuhankeittäjä. Sen äänen kuulen tonttimme ympärilläkin joka päivä kesäisin, mutta jos kuvan siitä saisi, olisi se jo tosi suuri urotyö! Se on tosi hyvä piileksimään. Arvata vain saattaa, miten paljon olen sitä yrittänyt kytätä.