perjantai 27. heinäkuuta 2018

Turkki päällä kesälläkin

niitty-yökkönen
Nyt kun pimeä tulee iltaisin jo hieman aiemmin kuin kuukausi sitten, kokeilin laittaa perhosten houkutusvalon lakanaa kohti. Minulla kun on vain karvalakkiversio oikeitten perhosihmisten rysiin ja valoihin verrattuna, ei lakanalle tullut montakaan otusta. Niitty-yökkösiä lenteli runsaasti ja kivasti yksi kääntyi minua kohti, joten sain vaihteeksi erilaisen kuvakulman. Tämän lisäksi sain uutena suruyökkösen. Muut lakanalle tulijat olivat joitain koita tai kääriäisiä, joista en yhtään tykkää, kun ne eivät ole minkään näköisiä ja tunnistus vaatii ylivoimaisia ponnistuksia.

Luulin, että olen ainoa, joka ei oikein saa pyydystetyksi "kunnon kamaa", mutta kun olen seurannut perhosasiantuntijoiden palstoja, ei heillekään ole tullut oikein mitään.

2 kommenttia:

Anne Hagman-Niilola kirjoitti...

Niitty-yökkösellä on kaunis turkki;-)) Pitäisi aloittaa yöperhostelu. Taidan odottaa että pihan mäkäräiset häviää! Olen täynnä puremajälkiä joita kutittaa mahdottomasti. Onko teillä pihassa mäkäräisiä ja hyttysiä?

Kirlah kirjoitti...

Anne: kaikkea löytyy! sitten on jotain ihmeellisiä näkymättömiäkin, jotka eivät näy, mutta polttavat mahdottomasti. Kun eilen illalla seisoskelin lakanan vierellä, jossain vaiheessa alkoi paljaita käden selkiä ja sääriä jotenkin pistellä ja kutittaa. Arvelen, että jotain hyvin pieniä ötököitä, joita ei edes näy. Paikka oli lintujen talvisen syöttölaudan vieressä, joten olisikohan voinut olla niin, että vaikka keväällä haravoitiin ja siivottiin lintulaudan alapuoli, sinne olisi jäänyt vielä linnuista joitain elukoita.